zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dan Bárta & Robert Balzar Trio: Theyories

Dan Bárta & Robert Balzar Trio: Theyories

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Zpěvák Dan Bárta natočil k poctě svých oblíbených interpretů sérii coververzí Theyories – první ryze jazzové album v jeho diskografii. Stalo se tak deset let po vydání desky Illustratosphere, která Bártův přerod směrem k jazzu de facto započala. Na novém albu jej ale doprovází Robert Balzar Trio, s nímž už několik let čas od času naživo vystupuje (a jehož členové působí rovněž v Illustratosphere).
Předně je třeba ocenit, že několikaletá koncertní spolupráce s uznávaným tuzemským jazzovým kombem ve složení Robert Balzar (kontrabas), Stanislav Mácha (piano) a Jiří Slavíček (bicí) vyústila v natočení desky, na které Balzar společně s Bártou odvedli kus aranžérské práce. Mohli prostě jen vydat živák nebo jazzové standardy, což by je stálo méně úsilí. Rozhodli se ale přepracovat nejazzový materiál, podobně jako to v zahraničí dělají jiní – Brad Mehldau, Herbie Hancock nebo Jamie Cullum. Výsledkem je soubor dvanácti písní, které důsledně ctí akustickou linii piano-kontrabas-bicí s občasným použitím hlasového syntezátoru.

Název alba vznikl složením slov „they“ a „stories“, což zpěvák v bookletu blíže vysvětluje jako „písně, které jsem si zamiloval z různých, ale vážných důvodů“. Vzhledem k tomu, že kolekce je žánrově rozkročená od hardrocko¬vých AC/DC přes experimentátorku Björk a acidjazzové Jamiroquai až po středověký kondukt, jedná se o zajímavou sondu do Bártova hudebního vkusu.
Bártův vokál v posledních letech výrazně zjemnil, náročné výšky a scatované pasáže zvládá velmi decentně a s lehkostí. Jeho pokora k cizímu repertoáru je znát také na drobné, ale vkusné úpravě textů – zájmena v první osobě přepsal do třetí osoby. Na několika málo místech by sice stálo za to dopilovat artikulaci, jinde zase lépe promyslet frázování, aby text, obnažený v doprovodu jazzového tria, lépe „seděl do pusy“, ale to už jsou pouhé detaily.
Není patrně třeba obšírněji rozebírat kvalitu doprovodného ansámblu, ať už to jsou invenční klavírní sóla Stanislava Máchy nebo Balzarův kontrabas, jenž výrazně podkresluje hit Too Young to Die britské kapely Jamiroquai a rozvádí se zpěvákem dialog v Beating Around the Bush australských AC/DC. Tu Bárta s Balzarem osekali až na dřeň, když hlas doplnili pouze basovou linkou a rytmickým luskáním.
Promyšlené úpravy se dočkaly i další skladby – původně psychedelická No Quarter legendárních Led Zeppelin, Isobel islandské zpěvačky Björk, Brother Wolf, Sister Moon britských indie rockerů The Cult, Even After All Finleyho Qaye, Spirits in the Material World od The Police či Last Chance Lost americké písničkářky Joni Mitchell. Podařilo se tak sestavit vyváženou sérii, která s každým dalším poslechem potvrzuje, jak pravdivě zrcadlí Bártův hudební vývoj. Ale asi málokdo čekal, že se pustí i do interpretace staré hudby, jako to udělal v závěrečné skladbě O Maria, O Felix Puerpera datované do 13. století.
Kompletní set předvedla kapela poprvé živě na křtu desky v pražském Divadle Archa (23. 10.). Za kmotry nového alba si Dan Bárta zvolil multiinstrumentalistu Filipa Jelínka, kolegu z kapely Illustratosphere, a zpěváka Matěje Rupperta. Jako přídavek zazněla soulová balada Stevieho Wondera Moon Blue, která se na desku, bohužel, nevešla. Jak řekl Bárta, bylo to spíše z pověrčivosti, aby celkový počet skladeb nevyšel na třináct. Možná by nebylo špatné zařadit ji místo Someday in My Life od Simply Red. Ale s ohledem na to, že se jedná o písně, které si zamiloval Dan Bárta, je tato úvaha vlastně bezpředmětná. Důležité je, že natočil desku, která bude výjimečná nejen v kontextu jeho tvorby, ale celé dosavadní české jazzové produkce.
Dan Bárta & Robert Balzar Trio: Theyories
(skladby a jejich původní autoři) Spirits in the Material World – Sting; Brother Wolf, Sister Moon – Robert Ian Astbury, Henry William Duffy; Too Young to Die – Jason Kay, Toby Grafftey Smith; Someday in My Life – Michael James Hucknall; Isobel – Björk Gudmundsdottir, Marius Van Wyk de Vries, Sigurjon B. Sigurdsson, Andrew Paul Hooper; No Quarter – Robert Plant, James Patrick Page, John Paul Jones; Bea¬ting Around the Bush – Ronald Belford Scott, Malcolm Mitchell Young, Angus McKinnon Young; Even After All – Finley Quaye; Slow Car to China – Gary Numan; Last Chance Lost – Joni Mitchell; Fool of Me – MeShell Ndegeocello; O Maria, O Felix Puerpera – autor neznámý.
Dan Bárta – zpěv, voicesynths; Robert Balzar – kontrabas; Stanislav Mácha – piano; Jiří Slavíček – bicí; Aranžmá Robert Balzar a Dan Bárta.
Nahráno v Praze, červenec až září 2010, smícháno a masterováno v New Yorku v říjnu 2010. Celkový čas 58:09.
Zdroj Hudební rozhledy 12/2010 - Petr Obrovský.

2.1.2011 21:01:51 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Nová hudební love story Bestiář

Šárka Vaňková a Ivana Korolová (Foto: Jaroslav Hauer)

Bestií se žena nerodí, bestií se žena stává! Tak zní podtitul příběhu BESTIÁŘ z pera Báry Nesvadbové. Na lege celý článek

další články...

HUDBA

Michal Horáček: Český kalendář

Přebal alba

Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog. Je c celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...