zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Krása dneška – cyklus Pražské komorní filharmonie

Krása dneška – cyklus Pražské komorní filharmonie

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Pražská komorní filharmonie, která oslavila patnácté výročí vzniku, se jako jediný orchestr v České republice soustavně věnuje prezentaci moderní a soudobé hudby. Už šest sezon v unikátním koncertním cyklu KRÁSA DNEŠKA v pražském Švandově divadle posluchačům představuje to nejlepší ze světa nové hudby, která tradičnímu vnímání vážné hudby dodává možná trochu netypický, ale právě proto pozoruhodný rozměr.

Nadšení hudebníků Pražské komorní filharmonie a jejich tehdejšího dirigenta Michela Swierczewskeho pro interpretaci soudobé hudby vedlo až k založení ansámblu Prague Modern v minulé sezoně. Dobrodružné objevování nových děl v koncertním cyklu PKF Krása dneška tak na smíchovské scéně úspěšně pokračuje a osvěžuje hudební nabídku metropole. Prague Modern - ansámbl pro novou hudbu Pražské komorní filharmonie – a jeho hosté, v tomto koncertním cyklu publikum provázejí světem hudby, která se rodila nejen v časech nadšení nad možnostmi pokroku a umělecké avantgardy, ale i v nocích skepsí a civilizačních zatmění 20. století. Zároveň zprostředkovává kontakt s aktuální tvorbou autorů české i mezinárodní scény. Jak říká ředitel PKF Radim Otépka: „Prague Modern vyrostla přirozeně z pětileté historie naší koncertní řady Krása dneška a zúročuje zkušenosti hráčů s interpretací soudobé hudby na domácích i zahraničních pódiích. Byl tak úspěšně založen projekt, jaký nemá v českých orchestrálních cyklech obdoby. Zakladatelé ansámblu, francouzský dirigent Michel Swierczewski a Pražská komorní filharmonie, stejně jako jeho členové, jsou přesvědčeni, že představování alternativní a progresivní hudby je důležité pro kultivaci a pluralitu nejen hudební scény, ale celého kulturního ovzduší společnosti.“

Hudba odedávna skvěle koresponduje s divadlem. Prostory Švandova divadla navíc dýchají atmosférou radosti ze svobodné tvorby a vstřícnou uvolněností. Před časem jeho budovu před zbouráním a komerčními aktivitami pro kulturu zachránila sama veřejnost v čele s Borisem Rösnerem. Výsledkem spolupráce kreativních filharmoniků se zdejšími herci bylo úspěšné poloscénické provedení Stravinského Příběhu vojáka, uvedené letos v září. Mladé posluchače a hudební nadšence na koncertech Cyklu moderní a soudobé hudby – Krása dneška láká také neformální pojetí, leckdy nezvyklá nástrojová obsazení, nečekané tvůrčí nápady i jemně odlehčené průvodní slovo. Koncerty bývají často zakončeny diskusemi u skleničky vína ve foyer divadla.

Na nejbližším koncertě 12. ledna 2010 se představí kompozice, o nichž David Danel, skvělý houslista ansámblu a nadšenec pro soudobé projekty, říká: „Hanuš Bartoň a jeho hudba mezi tvorbou velikánů Luciana Beria a Henriho Dutilleuxe – to je kousek české krajiny, co se nevešel na reklamní letáky pro turisty. Krajina, ve které je spousta krásy k objevování a která zve k zabydlení.“ Bartoňova hudba je pro něj vlídnou syntézou, vstřícnou a laskavou k tradici, zároveň obdivující a přijímající smělé objevy avantgardy. Taková „avantgarda periferie“, která nevnucuje pokrok, necpe se na trendy-pódia, nenárokuje si právo na trefnost futuristických předpovědí, ale trpělivě zpovzdálí pozoruje a pokorně reflektuje.

Další koncert 9. února 2010 předvede vtipnou RECITATIVARII PRO ZPÍVAJÍCÍ CEMBALO od Mauricia Kagela. „Bude zpívat cembalistka? Bude naopak cembalo recitovat? Bude někdo vůbec hrát? Nevím, sám se rád nechám překvapit, ale vím, že u pana Mauricia a jeho hudebně-divadelních opusů – akcí je možné všelicos!“ usmívá se David Danel. Objevná by měla být též neznámá skladba Jonathana Harveye a speciálně pro Prague Modern zkomponované dílo Ondřeje Štochla, který se Harveyovou hudební řečí nechává inspirovat.

Unikátní zážitkovou zvukovou kuchyni slibuje koncert 23. března 2010. Posluchači se mohou těšit na dílo jediného Schönbergova španělského žáka, propagátora avantgardy a znalce středověku, Katalánce Roberta Gerharda, a také na práci italského hraběte Giacinta Scelsiho. Mladý český skladatel František Chaloupka nabídne v kompozici psané přímo pro Prague Modern inspiraci východoasijskými náboženskými rituály a volnočasovou relaxací v „retro-popovém“ projektu Koistinen. Večer zakončí skladba Olivera Knussena, Švéda žijícího v Anglii.

Cyklus vyvrcholí přímo exkluzívně 6. dubna skladbou HANNSE EISLERA ČTRNÁCT ZPŮSOBŮ, JAK POPSAT DÉŠŤ a poloscénickým provedením slavného melodramu Arnolda Schönberga Pierrot Lunaire s herci Švandova divadla a sólistkou Annou-Sophií Schmidt.

4.1.2010 23:01:47 JaSop | rubrika - Koncerty

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Koncerty

Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky

Leonard Slatkin

Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v ...celý článek


Houslový virtuos Petar Markoski míří do Prahy

Petar Markoski

Skutečné houslové mistrovství předvede houslový virtuos, skladatel a zpěvák makedonského původu Petar Markoski ...celý článek



Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Mefisto nepřestává dodnes fascinovat

Robert Mikluš a Alžbeta Ferencová (Mefisto)

Činohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to slavnostní premiérou celý článek

další články...

HUDBA

Mezinárodní den Romů

Ida Kelarová

Paĺikerav – Děkuji
Hudební oslava dnešního Mezinárodního dne Romů z pražského Rudolfina. Letošní konc celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 15. týden

Juliette Binocheová (Děti svého věku)

Roznese tě na kopytech
Jiří Dvořák a Milan Šteindler v televizním filmu podle slavného bestselleru Simony M celý článek

další články...