zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zemřel Igor Vavrda

Igor Vavrda

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

(6. 11. 1948 – 26. 12. 2013)
Kytaristu, saxofonistu, houslistu, pianistu, dirigenta, skladatele a aranžéra Igora Vavrdu přivedl k hudbě, lépe řečeno, k jeho prvnímu nástroji – k houslím, jeho táta, sám vynikající hudebník. V roce 1969 absolvoval brněnskou konzervatoř, kde vedle hry na housle studoval i dirigování a skladbu. V letech 1970 – 1972 působil jako houslista v orchestrech Janáčkovy opery a Státní filharmonie Brno, kde si ho v roce 1972 vyhlédl pro svoji kapelu sám Gustav Brom a Igor Vavrda se ve svých čtyřiadvaceti letech stal na dlouhou dobu jedním z pilířů věhlasného big bandu. Hrál zde na housle, klávesové nástroje, kytaru a saxofony. A také aranžoval. Společně s takovými bardy – jakými byli Jaromír Hnilička, Mojmír Bártek a Zdeněk Novák – se stal čtvrtým aran-žérským esem v rukávu pana kapelníka Broma. Měl ale také velký cit pro populární hudbu, a tak jeho aranžmá ocenili například i Karel Gott, Helena Vondráčková, Lucie Bílá či B-Side Band a Vojtěch Dyk. Aranžérsky se podílel i na albu Pastel songs (zpívá Jiří Korn).

Igor Vavrda samozřejmě nearanžoval jen díla svých kolegů, ale zhusta upravoval k natáčení i svoje vlastní skladby. Ať už je pak hráli Orchestr Gustava Broma, Big band rádio Brno či Studiová skupina Igora Vavrdy. Hudební rozkošatělost Igora Vavrdy dokládá jeho autorské, aranžérské a interpretační vpečetění do mnoha hudebních těles nejrůznějších žánrů. Od bigbítu, přes vážnou, populární a džezovou hudbu třeba až ke specifickému hudebnímu seskupení Vinařští romantici se Zdeňkem Junákem. Vavrdovo autorské, interpretační a aranžérské rozpětí bylo opravdu široké. Hostoval s V. V. Systémem, hrál také se studiovou skupinou Moravské jazzové kvinteto, vedl i své vlastní combo. Jeho skladby jsou zaznamenány na četných rozhlasových snímcích a byly vydány na hudebních nosičích. Jmenujme např. kompozice Ježibabička, Quasar (V. V. Systém, Opus 1979), Kúsok slnka (Kúsok slnka, Opus 1980) a Vztek (Orchestr Gustava Broma, Supraphon 1981). Spolu s Milanem Vidlákem poprvé provedl Sonatinu dramatiku Alexeje Frieda pro housle a klavír, v roce 1978 získal cenu za nejúspěšnější píseň o Banské Bystrici. Byl dlouholetým spolupracovníkem Petra Gazdíka, s nímž mj. vytvořil koncertní show Viva Broadway Night (2003), kterou v brněnské hale Rondo shlédlo na 8.000 diváků, či Jazz Side Story pro Městské divadlo Brno.
Významnou část svého života spojil také s Městským divadlem Brno, kde působil jako aranžér, dirigent a hudební dramaturg. Jako aranžér pracoval téměř na všech titulech éry Hudební scény (např. muzikály ČARODĚJKY Z EASTWICKU, BALADA O LÁSCE (SINGOALLA), JESUS CHRIST SUPERSTAR, KVÍTEK Z HORRRORU, PAPEŽKA, POKREVNÍ BRATŘI, PTÁKOVINY PODLE ARISTOFANA, STARS OF MUSICAL, FUNNY GIRL, JEZINKY A BEZINKY, PEKLO, OČISTEC, JEKYLL A HYDE či ZORRO). V koncertních představeních JESUS CHRIST SUPERSTAR a JAZZ SIDE STORY působil také coby dirigent.
Odchodem Igora Vavrdy ztrácí Městské divadlo nejen výjimečného hudebníka a odborníka ve svém oboru, ale především spolehlivého kolegu a dobrého přítele.

30.12.2013 15:12:01 Redakce | rubrika - Medailony

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích

Eliška Lásková a Petra Janečková (Pořád jsem to já)

Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběhy filmových legend: Meryl Streepová

Meryl Streepová

Meryl Streepová – tajemná a proměnlivá
Fenomenální chameleón, skromná hvězda bez skandálů. Francouzsk celý článek

další články...