Rukavičky a boxerské rukavice
Na česká jeviště (snad i do české společnosti) vtrhla daleko větší jazyková otevřenost. K hrůze jedněch, většinou puritánských mravokárců, a k radosti druhých, mladých „zvrhlíků“, se v divadlech začíná mluvit jadrným jazykem, který vyvolává někdy červenání i v nejskrytějších partiích těla. Leckdy se k tomu přidá i prapodstata lidského žití – sex, a to už není opravdu co řešit.
V Činoherním klubu uvedli v této sezóně dvě inscenace tohoto žánru: Joe Orton Jak se bavil pan Sloane (23.10.2001) a Zoltán Egressy Portugálie (21.12.2001). Obě dvě inscenace obstály na výbornou. Žádné bolístko nenajdeme ani v hereckých výkonech, ani v režijním pojetí. Každé toto drama pochází z jiné světové strany - Mr. Sloane ze západu a Portugálie z východu. V obou inscenacích se setkáme s patřičně peprnými výrazy, tedy mírně řečeno peachovinami. Zatímco Mr. Sloane představuje totálně brutální cool drama, Portugálie směřuje pouze k hospodské vulgaritě. Divák ji tudíž přijímá jako přirozenější a necítí se tolik pohoršen.
Mr. Sloan (Michal Zelenka), malá kurvička, se bavil docela obstojně, akorát vždy na úkor druhých. Představuje postavu, která dokáže do morku kostí s patřičným cynismem vysát a využít kohokoli. Je mu jedno zda-li je obětí muž nebo žena. Bezpohlavnost dává patřičně najevo bezpohlavním charakterem. Při tom se jednoznačně nedá označit za škůdce. Vždyť on jen využívá slabin druhých. Kath (Lenka Skopalová) postrádá mladého milence, o něhož by mohla pečovat jako o svého „synka“. Podobně Ed (Jaromír Dulava), ten také vyžaduje ve své blízkosti mladíčka, kterému rád pomůže. Nic není platné, že Kemp (Jiří Zahajský) odhalí Sloana a vzpomene si na jeho předchozí působiště.
Portugálie, byť dle všech kritérií také spadá do tzv. cool dramatiky, přeci jen je trochu mírnější. Městský kluk, jehož nám autor odkrývá pod přezdívkou Drobek (Ondřej Sokol) se při jednom ze svých úniků z reality dostane do maďarské vesnice. Jeho první kroky vedou do centra veškerého vesnického dění – do hospody. Tam se setkává s Mašlí (Anna Bendová) a dalšími postavami, které zákonitě hospodou procházejí. Například s mladým policajtem Řepou (Matěj Dadák), mimochodem český ekvivalent sedí, s Ženou (Veronikou Žilkovou), která se soustavně míjí s Kolíkem (Pavlem Kikinčukem) a Satanášem (Mojmír Maděrovič). Každá z postav je zapojena do hry svým mikropříběhem, svým hledáním, touhou a utíkáním. Nikdo z nich není upřímný, ale ani podrazák. Jistou míru morální čistoty lze najít pouze u Mašle. Ovšem tu začerní svým chováním jak otec (Oldřich Navrátil), tak především Drobek.
Pokud se postavíme na rozcestí a budeme si chtít vybrat mezi západem a východem, jednoznačně říkám běžte v tomto případě na východ. Tam daná sprostota neuráží, ale vychází z obyčejného života. I když tak jako na západě se neobejde bez sexu či smrti. Proč u nás trpíme nedostatkem autorů, kteří by se věnovali tomuto žánru? V žádném případě neodsuzuji západ, byť odhaluje prapodstatu tvrději. Rukavičky holt musíme vyměnit za boxerské rukavice.TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Bratři Karamazovi - Studený dříví
Bratři Karamazovi, jedinečná kapela, která dokázala podivuhodně skloubit víru, mystiku, bigbít, underground a celý článek
OPERA/ TANEC
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos
Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek