Na divadlo jazyk nevyplazuje
Za něj jsem rád, ale příbuzní s hercem Polívkou nejsme.
Na konzervatoři jsem začal studovat kytaru. Dále jsem šel na průmyslovou školu. Odkud už byl kousek ke světlu a objektům. Civilní služba mě zavála do Národního divadla, kde jsem zůstal ještě další čtyři roky. To už jsem věděl, že světla nejsou konečná. Docházel jsem „soukromě“ na Holarku a grafickou školu na Žižkově. Na řadu přišly zkoušky na DAMU.
Dostal jsem se na ní k paní profesorce Ireně Marečkové. Nyní se učím a využívám zkušenosti z praxe v divadle.
Naopak. Velkou scénu mám nejraději. Zatím jako student na KALD nejvíce pracuji s loutkami, na ně nedám rovněž dopustit. Velký prostor rozhodně preferuji.
Materiály zkouším různé. Vedle dřeva experimentuji s plasty a kovem. V principu mě fascinuje kontrast loutky a světla, stínohra nebo nadživotní loutky.
Celé představení mělo být loutkové, ale ukázalo se, že přítomnost loutek zdvojuje symboliku textu Proto jsme loutky vyřadili, zejména z hlediska významu.“Jedna loutka zůstala, a to Peer Gynt.
Produkce to sice „odnáší“, jsem na ní v podstatě tak trochu tvrdý, ale jinak všichni vědí, že scénické požadavky a návrhy nevychází z mého rozmaru.
Současné možnosti sénografa a light designera jsou neomezené.Já přistupuji ke každému úkolu podle možností, které se snažím maximálně využít. Prioritou je pro mě práce s loutkou v souvislosti s hercem a prostorem. Zajímavým oříškem k rozlousknutí je světlo.
Scénograf se dokáže připravit, než přijde do divadla. Režisérovi může předložit různé varianty a řešení rozmístění světel. Scénické návrhy dělané pro divadlo jsou spíš na efekt. Za čas to bude určitě běžná věc. Místo makety jednoznačně upřednostňuji počítačové modelování.
To je věc, kterou řeším. Ona tam neodmyslitelně patří. Světelné zkoušky trvají pět šest dní, což je velmi málo. Scéna i světla potřebují stejný čas jako herci, ti by měli zkoušet se světly dlouho. Ovšem praxe v divadlech je jiná, čas a peníze hrají velkou roli.
Určitě. Oddělovat scénu od světel není vůbec ideální. Ve světě se světlům věnuje light designér. V českých divadlech pro něj nemají ani kolonku v tabulce.
Baví mě, ale učím se je.
V podstatě ano.
U nás toto určitě chybí. Hlavně postrádám v ulicích barvy.
Pro něj připravuji Mahulenu, krásnou pannu.
Připravuji inscenaci Nikola Šuhaj pro DISK. Na ní se podílíme celkem tři výtvarníci. Hrát budou loutky, režíruje Kukula a dramaturgem je Trpišovský.Objevili velmi zajímavý pohled na Nikolu Šuhaje a vesnici Koločava.
Čeká mě ještě taneční alternativní projekt pro nádraží, kontrast moderního a parního vlaku spojený s projekcí a velmi se těším na spolupráci s Adamem Halašem, který přpravuje své autorské představení.
Doufám, že všichni, co dělají divadlo, se tím také budou moci živit.
Jan Polívka. Scénograf, v současné době student 3. ročníku scénografie na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU. Po několikaleté praxi v Národním divadle se účastnil multimediálního projektu Faust v Divadle Bez zábradlí. Ve spolupráci s Ateliérem pohybové a tvůrčí pedagogiky pro neslyšící na JAMU v Brně vytvořil scénu pro představení Pták ve vzduchu, ryby ve vodě, ve spolupráci s Adamem Renčem vytvořil loutky pro představení Žebráci, uvedené na Festivalu pouličního divadla. V divadle DISK byl light designérem u inscenace Romance pro křídlovku. V současné době je scénografem souboru NANUKOVO (scéna a loutky k inscenaci Cínový vojáček), dokončil scénu k představení Peer Gynt (Divadlo Disk) a připravuje se na inscenaci Nikola Šuhaj a Mahulenu.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu
Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo celý článek
OPERA/ TANEC
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek