zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dramatický zánik divadla Uranie - 60 let

Divadlo Uranie

autor: archiv   

Zvláštní osud divadla Uranie napovídá, že kriminální delikty, které se dnes dějí ve velkém, nebyly společnosti cizí ani v předcházejícím století... Od zániku divadla 2. ledna 2006 uplynulo 60 let.
Lidové divadlo Uranie bylo otevřeno v roce 1902 v zahradě prvního pražského měšťanského pivovaru v Praze-Holešovicích, který odkoupil dřevěnou boudu Divadla na výstavě (bylo vystavěno podle plánů architekta Polívky na pražském Výstavišti v roce 1888 u příležitosti výstavy architektury a inženýrství) a po přenesení na holešovický pozemek bylo znovu sestaveno. Zpočátku se tu hrály především původní české hry, často humorného charakteru (V.Štech, V.K.Klicpera, J.KTyl, později vedle Shakespeara či Schillera i novinky českého a světového realismu a naturalismu, operní a operetní repertoár. Soubor se v konkurenci souborů potýkal s existenčními problémy a jeho existence rozdělila na několik „epizod“. Hrálo se tu v letech 1902-32, 1934-46, v roce 1933 tu byla Lidové opera. Pro nás je zajímavé, že tu působili někteří slavní herci poválečné generace jako Rudolf Deyl ml., František Filipovský, N.Gaierová, J.Hlinomaz, D.Medřická, M.Nedbal ad.

Je paradoxní, že divadlo se dneska vzpomíná především v souvislosti se svým zánikem, jedním z největších divadelních požárů v dějinách českého divadla. A kromě toho nebyl požár náhodný, ale souvisel s kriminálním činem a dramatickou osobní zápletkou protagonisty – žháře.
Byl jím tajemník a pokladník divadla Karel Štoll, který zde zpronevěřil 105 a půl tisíce korun. Vzhledem k tomu, že byl právě propuštěn, nahrazen novým pracovníkem, a 3.ledna 1946 měl předat pokladnu, pokusil se manko zakrýt požárem. V důvodech rozsudku, podle kterého byl Štoll odsouzen k 15 letům těžkého žaláře, bylo uvedeno, že „obžalovaný měl za manželku herečku, která žila stejně nad poměry jako on sám. Jejich životospráva nikterak neodpovídala skrovným příjmům, kterých oba požívali, takže je důvodné podezření, že tyto náklady kryl obžalovaný ze svých zpronevěr…“
A jak je v soudobém tisku líčen samotný požár?
„Náhodní chodci si kolem 15.hodiny všimli, že z divadla vychází kouř. V té době se poblíž nacházelo několik příslušníků pražského hasičského sboru a ti v první chvíli účinně zasáhli, volno nevolno, hasič je ve službě, i když neslouží. Než přijela první družstva z ústřední stanice, Holešovic a Libně, zorganizovali kolemjdoucí hasiči záchranné práce na jednom úseku požářiště. Vzápětí se však ukázalo, že proti odborně založeném požáru je nadšení a obětavé nasazení marné.
Při hašení se pod jedním hasičem prolomila střecha a byl s těžkým zraněním převezen do nemocnice. Velení nad hasebními pracemi se osobně ujal Ing. Miroslav Pilz, velitel sboru. Bezprostředně byla ohněm ohrožena i přilehlá restaurace, plameny přeskočily na její střechu. Na rozdíl od divadla restaurace nedoznala téměř žádné újmy. Požár vnikl v divadelní šatně a okamžitě se rozšířil na celý objekt. Hasiči neměli skutečně šanci uspět, ať se snažili sebevíc. Při důkladném prohledávání požářiště byla nalezena mrtvola německého malíře Pipergera, který tu pracoval. Proto na něj padlo podezření, velmi záhy se však zjistilo, že požár bude mít jiné pozadí.Ráno po požáru divadla Uranie, který byl zdolán teprve v podvečerních hodinách, bylo možno přehlédnout rozsah zkázy v celé šíři. Ve středu budovy, kde bývalo hlediště, trčí k nebi změť ohořelých trámů. Trosky lemují toto obrovské požářiště, v jehož postranních prostorách se zachovaly kanceláře ředitelství. Zničené kusy nábytku jsou jediným zbytkem dřívějšího zařízení. Jako obrovský prst ční k zimnímu nebi vysoký železný komín kotelny. Z bezpečnostních důvodů bude stržen, neboť jeho upevňovací lana jsou ohněm zničena. V dopoledních hodinách se dostavila na místo požáru vyšetřovací komise. Lze říci, že příčiny požáru se již jasněji rýsují, a že vyšetřování pravděpodobně skončí v nejbližší době přesným zjištěním původu ohně. Je nutno však již dnes vysoko ocenit výkon hasičských sborů, neboť při požáru se podařilo uchránit v nejbližší blízkosti stojící rovněž dřevěnou kulisárnu, která by při zachvácení ohněm byla pravděpodobně explodovala.

2.1.2006 00:01:54 Jana Soprová | rubrika - Zákulisí/ Klípky