zvláštní poděkování
Quantcom.cz

K životnímu jubileu Ireny Konvalinové

Herečka Irena Konvalinová

autor: archiv divadla   

V hereckém souboru Městského divadla Brno Irena Konvalinová pracuje pět let. Za tuto dobu si v něm vydobyla pevné místo - jako představitelka Šumbalky v Našich furiantech, jako madame Narbonnová v komedii Parazit, jako služebná Smeraldina ve Sluhovi dvou pánů, Amy z Gosswillu v inscenaci Kean IV., Therboucheová v Libertinovi, Irina Arkadinová v Rackovi, Sheilina matka v muzikálu Hair, jako představitelka několika postav v Ibsenově dramatické básni Peer Gynt, Vlasta ve scénické kompozici Libuša. Spolu se Zdeňkem Černínem, Zdenou Herfortovou a Zdeňkem Junákem je další hereckou osobností, která po letech úspěšného působení v Mahenově činohře dala přednost angažmá v brněnském Městském divadle.

Být herečkou nebylo prý jejím prvotním úmyslem. Živý zájem o divadlo a o herectví projevila až během studia na Střední pedagogické škole v Krnově. A tak se promovaná učitelka mateřských škol octla po maturitě u přijímacích zkoušek na JAMU, kam byla jako nadějný příslib hereckého mládí také přijata. Její absolventskou rolí byla Matka v Pecháčkově nastudování tehdy populární kritické hry sovětského dramatika Kutěrnického Nina.
Po Šumperku v sezoně 1978/79 vedly její kroky zpět do Brna, kde zakotvila (s krátkými přestávkami) na bezmála dvě desítky sezon v Mahenově činohře. Z hereččina repertoáru osmdesátých let vystupuje do popředí plná desítka znamenitě vytvořených postav: Veronika v Mášově novince Ani slovo o lásce, Děvče ze hry Williama Saroyana Lásko, měj se hezky, Ruměna v Klicperově Hadriánovi z Římsů, Ljuba v Gorkého dramatu Poslední, kouzelnice Anna z dramatizace Vančurova Rozmarného léta, Hortensie z Marceauova veleúspěšného Vajíčka, Charlotta z Brechtovy adaptace Dona Juana, dvojrole v Kaločově provokativní adaptaci Tylova Jana Husa, uváděné s názvem Dvě stě čtyřicet sedm dní. Po listopadu 1989 se představila coby Míta v Pirandellově Sicilské komedii, Tereza v Nestroyově frašce Provaz o jednom konci, Mafanwy Priceová v inscenaci Bondova Moře, duch Ariel v nastudování Shakespearovy Bouře, Bílá macecha v Roku na vsi.
V Městském divadle Brno, zatím posledním jejím angažmá, započala další významná kapitola jejího života v dramatickém umění. Kapitola, která nezůstává pozadu za těmi předchozími a která ještě překvapí novými tvůrčími počiny. V těchto dnech studuje roli Baronky de Champigny ve slavné veselohře Eugéna Labiche Slaměný klobouk, kterou Městské divadlo Brno uvede v premiérách 28. a 29. ledna 2006.

19.12.2005 01:12:59 Redakce | rubrika - Medailony

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 16 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Antologie Krvavý Žižkov

Přebal knihy

Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek

další články...