Výzkum Češi a jejich vzory 2025

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekU příležitosti uvedení nového představení Cirku La Putyka – St.art, které tematizuje sílu vzorů ve sportu a umění, realizovala Nadace PPF a společnost Perfect Crowd výzkum na téma Češi a vzory. Studie zkoumá, jak se od roku 2022 proměnil vztah Čechů k osobním vzorům a odpovídá i na otázku, jaké vzory mají vliv na úspěšnou budoucnost nebo kdo spíš ovlivňuje naše životní hodnoty?
„V Nadaci PPF podporujeme významné české osobnosti realizující ambiciózní projekty, které posouvají českou společnost. Zajímalo nás, do jaké míry mohou být tyto osobnosti vzorem pro mladou generaci a kdo je pro ni relevantním příkladem, ke komu vzhlíží, kdo je motivuje a inspiruje,“ říká Jana Tomas Sedláčková, členka správní rady Nadace PPF.
Inscenace St.art otevírá veřejnou debatu o tom, kde dnes vznikají vzory a jak je předáváme mladým. „Mám pocit, že dřív jsme měli víc vzorů, ať už sportovních nebo ze světa umění. Teď je to hodně instantní, vzor jsme schopní změnit jedním kliknutím. St.art se vrací k těm skutečným ikonám, které podávají skutečný výkon, a ještě mají přesah. Představení je o idolech, vzorech, bozích. Vrátili jsme se až do momentu, kdy sport vzniknul,“ říká Rosťa Novák ml.
Sport versus kultura
Podle výzkumu jsou sport a kultura pro Čechy stejně důležitými zdroji vzorů. Pokud mají lidé určit, odkud přicházejí „následováníhodné“ vzory, vychází to přibližně 50 : 50. Silnou výjimkou jsou mladí ve věku 15–17 let, kteří jednoznačně favorizují sport.
„Když se dotazujeme, jaké mají Češi konkrétní vzory, pak hned po obvyklých vzorech z naší rodiny je to právě někdo z oblasti sportu (27 %),“ potvrzuje Jan Schmid ze společnosti Perfect Crowd a pokračuje: „V rámci kultury má největší „vzorový tah“ hudba (64 %), zatímco divadlo uvádí 41 %. Hudba — podobně jako sport — generuje známé osobnosti, které jsou díky kombinaci úspěchu a „mentální dostupnosti“ přirozenými kandidáty na vzor.“
Ženské a mužské vzory plní různou funkci
Zajímavé genderové nuance potvrzuje výzkum v tom, k čemu vzory slouží. Ženy častěji hledají inspiraci u „silných žen“ v otázce, jak vyřešit konflikt mezi očekávanou rolí matky a kariérními sny, zatímco muži spíš inklinují k výkonově vzdálenějším vzorům (sportovec, herec, cestovatel, státník) často mimo dosah svého okolí.
Blízkost stále rozhoduje
Přestože míra adopce vzorů za poslední tři roky poklesla, samotné vzory se nemění. I přes sílu sportu a kultury jsou jimi především otcové, matky, přátelé, životní partneři, kolegové / nadřízení, učitele apod.
Vzory vedou k úspěchu
51 % dotazovaných Čechů mělo v dětství vzor. Z nich 61 % dospělích přiznává, že je jejich dětský vzor zásadně formoval i v dospělosti. A potvrzují to i data, když mezi nadprůměrně úspěšnými lidmi je třikrát více těch, kteří jsou si dobře vědomi svého dětského vzoru oproti skupině podprůměrně úspěšných.
Lidé, kteří sebe hodnotí jako úspěšné, mají dvaapůlkrát častěji za vzor kolegu nebo nadřízeného z práce, a dokonce sedmkrát častěji učitele ze základní, střední nebo vysoké školy, než ti, kdo se považují za podprůměrně úspěšné.
Počet těch, kteří mají nějaký vzor poklesl o 5 %.
V roce 2022 46 % Čechů deklarovalo, že má nějaký vzor. V roce 2025 už je to jen 41 %. Pokleslo také vědomé využívání vzorů proto, aby člověk dosáhl toho, o co mu v životě jde (18 % v roce 2022 versus letošních 14 %). Své vzory významně ztratily především ženy ve věku 55 až 65 let – důvěru v ně erodovaly sociální sítě.
A jak se změnily hodnoty Čechů?
V datech z výzkumu je patrné, že se hodnotová změna projevuje posunem k hédonismu. Lidé méně vyznávají hodnoty tvrdé práce a riskování. V těchto postojích došlo za uplynulé tři roky k největším posunům: "Nebrat život moc vážně a být pro každou legraci" (76% → 80%) /„Mít z tohoto světa to nejlepší" (69% → 75%). / "Nasbírat co nejvíce nevšedních zážitků" (60% → 69%). / "Tvrdě na sobě pracovat, prosadit se" (72% → 68%). / "Jít svou cestou i při riziku" (72% → 67%). / "Uspět ve společnosti, patřit mezi vítěze" (42% → 38%).
„Lidé se posouvají od aspiračních hodnot (úspěch, práce na sobě, být inspirací) k prožitkovým (legraci, zážitky, užívání). A nechtějí být tolik středem pozornosti. Tento trend je v souladu s tím, čemu se třeba v USA říká quiet quitting,“ uzavírá Jan Schmid ze společnosti Perfect Crowd.
Společnost Perfect Crowd realizovala online výzkum na reprezentativním vzorku 1018 respondentů v ČR ve věku 15–65 let. Sběr proběhl přes panel Perfect Crowd (Prosebe.cz).
TIP!
Časopis 46 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Zajistěte si nejlepší místa na LSS 2026
Shakespearovská představení pod širým nebem, oblíbená místa v hledišti a klid při výběru vstupenek. To všechno ...celý článek
Zemřel herec Jindřich Bonaventura
Východočeské divadlo se zármutkem oznamuje, že v úterý 28. října 2025 nás navždy opustil herec Jindřich Bonave ...celý článek
Časopis 46 - sekce
HUDBA
Sombr - I Barely Know Her
Shane Boose aka Sombr je zpěvák, skladatel, producent a multiinstrumentalista v jedné osobě. Pochází z východn celý článek
OPERA/ TANEC
Tanečníci a symfonikové vzdají hold české hudbě
V neděli 9. listopadu se v pražském Kostele Šimona a Judy uskuteční od 19:30 hodin ojedinělý hudebně taneční p celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 46. týden
Paní Olga
První "první dáma" České republiky ve vzpomínkách manžela V. Havla a přátel P. Šustrové, D. Němco celý článek



