zvláštní poděkování
Volný.cz

Zdravý Nemocný v Mladé Boleslavi: generační překlenutí

Martin Hrubý a Petr Bucháček (Zdravý Nemocný)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Městské divadlo Mladá Boleslav uvádí klasickou komedii Jeana Baptista Poquelina Moliéreho Zdravý nemocný. Kdo by neznal protivného Argana, který zamořuje okolí svou lakotou ale hlavně svou hypochondrií. Tato inscenace putuje po českých divadlech coby pravidelná sázka na jistotu. V Mladé Boleslavi si hlavní roli zahrál Petr Bucháček. I když postava a hlavně text svádí k solitérnímu výkonu, v Mladé Boleslavi tomu tak není. Ke slovu se dostanou všechny postavy. Každý z herců podává vynikající výkon, byť někdy na malé ploše děje.

Režisér Jiří Š Hájek sází na komixové zkratkovité pojetí. Inscenaci nastudoval bez pauzy a to celému textu jen prospělo. Autor výpravy Jozef Hugo Čago zasadil děj do starobylého loftu. Horizontu dominuje rozetové okno, které je výtvarně zajímavé. Argan je do půdního prostoru doslova uklizený svou druhou ženou Belinou (Lucie Matoušková). Hraní na půdě nabízí několik evokací: za “vrchností” se chodí nahoru, vedle toho pán domu neví, co se děje v nižších podlažích. Stará půda, odkladiště nepotřebných věcí, umožňuje rovněž pracovat s různými scénickými symboly. Např. rozbité zrcadlo - ve zbylých střepech vidíme pokřivený nebo jen částečný obraz. Pohozené židle a křeslo naznačují, že ne vždy máme v životě vše jisté. Za zmínku stojí trámy a pohyb mezi nimi pomocí různých lávek. Opět jsme u vratkosti osudu. Výlez na půdu z orchestřiště představuje dobrý nápad, iluze je dokonalá.
Kostýmy jsou historizující, hodně robustní, barevně křiklavé, ale to vše k frašce a parodii patří. Kýč je na místě.
Hudba Ivo Sedláčka je moderní a úderná. Písně Angeliky (Malvína Pachlová) a její duet Kleantem (Matěj Vejdělek) jsou jednoduché a dobře zasazené k výkonům činoherců.

Jak si stojí jednotlivé výkony herců? Režijní pojetí a výklad Moliérovi předlohy je přímočarý, jasně čitelný. Tuto zásadu udržují všichni herci, jejich podání jednotlivých postav je jasné, bez složitých a zbytečných nadstaveb, které v tomto druhu inscenace jsou zrádné. Všichni odolávají svodům laciné improvizace a podrobují se režijnímu záměru.
Argan Petra Bucháčka je přímočaře hloupý. Bravurně předvádí všechny své neduhy, zejména trávicího traktu. V případě scény s Luisou, mladší dcerou (Tereza Blažková) nastavuje přiměřenou vychytralost až lstivost. Ve výsledku je pro diváka přijatelný, vzbuzující lítost a odpuštění.
Toineta Ivany Nováčkové nastoluje divákovi skutečnou šířku možností. Herečka nabízí lidovou moudrost, umění strategie, ohleduplnost, láskyplnost. Představuje nosný pilíř v celé rodině. Dokáže podržet v nejhorších chvílích, nebojí se udělat si legraci ze sebe sama. Chůva, ale i generálka, která s přehledem dává rozkazy přiměřené okolnostem. Výborná je ve scéně s nočníkem, ale nezapomenutelná je její kreace doktora - léčitele.
Angelika Malvíny Pachlové je roztomilá. Vyzařuje čerstvou lásku, dokáže být tvrdá, když má přijmout otcův požadavek na ženicha. S Kleantesem (Matěj Vejdělek) jen svítí.
Václav Hanzl coby lékař Purgon nabízí velmi zajímavého notorika. Jeho pády z půdního schodiště jsou hodné obdivu. Jeho účes podtrhuje free figuru, která jede na “trávě”, v tomto případě na alkoholu.
Dvojice otec a syn Diaforiusové představuje kámen a kladivo. Syn Tomáš (Petr Prokeš) je onen tvrdý “holomek”, který musí poslouchat a poddávat se otci (Roman Teprt). Petr Prokeš dobře manipuluje se svým tělem, jeho třesy, slovní výlevy obdivu jasně dynamizující s přetvářkou a školometností. Lucie Matoušková, druhá žena Belina, podává skvělou vypočítavou mrchu.
Zdravý nemocný v Mladé Boleslavi představuje komediální sázku. Pro konec sezóny vhodně vybraná inscenace. Lidé se chtějí a potřebují bavit. Komedie v Boleslavi je přiměřená tradici a klasice, ale okořeněná novým přístupem, obarvená čerstvými barvami. Ani jeden protipól se nevylučuje, naopak se vzájemně doplňují. Mladé se starým představují generační překlenutí.


Moliére: Zdravý nemocný
překlad Karel Kraus; režie Jiří Š Hájek; dramaturgie Kateřina Suchanová; scéna Jozef Hugo Čačko; kostýmy Jozef Hugo Čačko a hudba Ivo Sedláček.
Osoby a obsazení: Argan, hypochondr (Petr Bucháček); Belina, Arganova druhá žena (Lucie Matoušková); Angelika, Arganova dcera (Malvína Pachlová); Luison, Arganova maličká dcera (Tereza Blažková); Berald, Arganův bratr (Martin Hrubý); Kleantes, milující Andělu (Matěj Vejdělek); Pan Diaforius, lékař (Roman Teprt); Tomáš Diaforius, jeho syn (Petr Prokeš); Pan Purgon, Arganův lékař (Václav Hanzl); Pan de Bonnefoi, notář (Milan Koníček) a Toinette, služebná (Ivana Nováčková).

www.mdmb.cz

21.6.2021 19:06:42 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 47 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hrabal a muž u okna (MdB)

Články v rubrice - Recenze

Mistrovská lekce v Mladé Boleslavi: Callas & Pecková doslova splývají

Petr Mikeska a Dagmar Pecková (Mistrovská lekce)

Terrence McNally napsal v roce 1995 hru Mistrovská lekce, kterou věnoval světové sopranistce Marii Callas. Ta ...celý článek



Časopis 47 - sekce

OPERA/ TANEC

Státní opera, jak ji neznáte + koncert

Státní opera

Státní opera, jak ji neznáte (6/16) - Výzdoba hlediště
Historií a zajímavostmi architektury kdysi největší celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výstava architekta Stevena Holla bude prodloužena

Knihovna Hunters Point Community (Foto: Roman Polašek)

Výstava STEVEN HOLL: Making Architecture | OSTRAVA, která na dvanácti architektonických projektech představuje celý článek

další články...