zvláštní poděkování
Volný.cz

Král Oidipús – hledání vlastního současného směru…

Pavel Batěk a Jana Stryková (Král Oidipús)

autor: Patrik Borecký  

zvětšit obrázek

Nové zpracování Sofoklova dramatu Král Oidipús uvedou 5. a 6. prosince 2019 činoherci na prknech Národního divadla. Hlavní roli Oidipa ztvární Pavel Batěk. Režisérem nové inscenace je Jan Frič.
Králi Oidipovi mohl dlouho leckdo závidět jeho štěstí - rozluštil hádanku Sfingy, stal se respektovaným vládcem Théb a založil velkou rodinu. Zkrátka miláček bohů! Pak ale přišel strmý pád. Poznávaná minulost je totiž vždycky součástí přítomnosti a hodnotit dary osudu můžeme pouze zpětně… Tragédie řeckého dramatika Sofokla zpracovává starou báji o krutém životním údělu muže, jenž nevědomky zabije svého otce a ožení se s vlastní matkou, aby se tak naplnila strašná předpověď delfské věštírny. Příběh vladaře, jenž musí nastolit řád i za cenu sebezničení.

Věštba králi Láiovi určí, že ho usmrtí jeho vlastní syn a ten se poté ožení s Láiovou manželkou, tedy svou matkou. Když se panovníkovi skutečně narodí syn, přikáže, aby mu probodli nohy a pohodili dítě v lese. Otrok, který má čin provést, ale chlapce nezabije, odnese ho pastýři korintského krále Polyba, jenž nemá vlastní děti – proto přijme dítě za své. Dá mu jméno Oidipús (doslova opuchlá noha) a vychová ho. Oidipús však jednoho dne zjistí, že možná není synem Polyba, a aby rozptýlil své pochybnosti, vyhledá delfskou věštírnu. Dozví se krutou věštbu. Chce se jí vyhnout, opustí tedy své domnělé rodiče a vydá se do Théb. Cestou při potyčce nešťastnou náhodou zabije Láia, samozřejmě aniž ví, že právě zabil svého skutečného otce. Poté co se mu podaří nedaleko Théb rozluštit záhadu Sfingy a osvobodit město, dostane za odměnu královský trůn a ruku nedávno ovdovělé královny Iokasté – své matky; ani to však Oidipús neví…
Právě tady začíná tragédie Král Oidipús - druhý díl Thébské trilogie, kam patří ještě tragédie Antigona a Oidipús na Kolónu. Jejich autor Sofoklés patří mezi čtveřici nejvýznamnějších starořeckých autorů (spolu s Aischylem, Euripidem a Aristofanem) a samotná hra náleží mezi dramata představující pro dnešní divadelní teorii určitý kánon tehdejší doby. Zároveň je Král Oidipús aktuálně nejhranější antickou tragédií, a tedy i zřejmě nejznámější antickou hrou, která vstoupila do povědomí veřejnosti.

„Oidipús vás vtáhne do spodních proudů. Oidipús vás bude provokovat nemožností logicky pojmenovat Oidipa samotného. Oidipús obsahuje mystérium,“ říká Jan Frič a dodává: ,,V naší inscenaci se před diváky odehraje nejen původní mytický příběh, ale taky detektivka, jejíž zápletka spočívá v odhalení původu samotného detektiva - mocného krále Oidipa. Ačkoliv všichni v sále už tuší hroznou pravdu, musejí přihlížet tomu, kdy na ni přijde on sám. A jelikož Oidipův příběh je dobře znám, je královo tragické pátrání po vlastním osudu příležitostí znovu prožít očistný rituál poznání. Oidipús totiž začne se svým pátráním ve chvíli, kdy chce jako moudrý vladař pomoci svému lidu. V určitou chvíli začíná být zřejmé, že jediná cesta, která vede k očištění, je králova vlastní zkáza, protože v polis postavené na lži budou základy státu vždycky trochu shnilé.“
A co o postavě Oidipa říká samotný představitel Pavel Batěk?,,Kdybychom Oidipa inscenovali jako velkou, doslovnou antiku, nebude inscenace aktuální. Čili vnímám Honzovo „shazování“ divadla právě jako cestu k aktualizaci. Nemyslím, že jde proti smyslu Sofokla. Snažím se spíš v jeho výkladu hledat svůj vlastní směr. Na zkouškách jsme zjistili, že do Oidipových vět si projektujeme vlastní negativní zkušenosti s konkrétními politiky. Jako bychom si nedokázali připustit, že Oidipús svá slova o hledání viníka národní katastrofy může myslet upřímně. Sofoklův divák před sto lety podobnou konotaci vnímat nemusel. Chtěl bych, aby naše inscenace byla nadčasová, ale zacílení na tady a teď se nelze ubránit. Od toho přece divadlo je, aby si do příběhů diváci dosazovali sami sebe, své přátele, příbuzné, politiky ve vládě. Přál bych si, aby to nebylo tuctové divadlo a mělo aspoň takovou výpovědní hodnotu, jaká jde na mne kupříkladu z písniček Karla Kryla.“

Termíny + vstupenky na www.narodni-divadlo.cz.

2.12.2019 19:12:12 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 49 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Filmové melodie pro UNICEF

Časopis 49 - sekce

HUDBA

Elisabeth na jevišti plzeňského Nového divadla

J. Hruškoci, M. Gemrotová, J. Kříž (Foto: Martina Root)

Divadlo J. K. Tyla uvádí jako první divadlo v republice celosvětově úspěšný muzikálový hit Elisabeth, za jehož celý článek

další články...

LITERATURA/ UM?NÍ

Slovenské umění města v Galerii UFO

CITY MEJKAP - Olja Triaška Stefanović

Letošní poslední výstavní projekt v trutnovské Galerii UFFO nese název CITY MEJKAP a představují se na něm eta celý článek

další články...