zvláštní poděkování
Volný.cz

Deburau – motýl a křehkost

Radim Madeja  (Jean Gaspard Deburau)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Deburau, slavný mim, Francouz českého původu, vstoupil na jeviště mladoboleslavského divadla ve světové premiéře 20. října 2017. Pro inscenování životopisného díla jsou potřeba splnit dva aspekty: mít dobrý text, a hlavně mít představitele hlavní role. Autoři scénáře Deburaua jsou Lenka Smrčková a Pavel Khek, který je zároveň režisérem inscenace. A hlavní představitel? Radim Madeja, držitel Thálie, mistr detailní perokresby charakterů (vzpomeňme na nedávno inscenovaného Garderobiéra a jeho perfekcionistického Normana, Thálií oceněného Tima Tooneye v inscenaci Novecento, či Šaška v Králi Learovi…), představuje skutečný zlatý grál titulu.

Pavel Khek vychází z prověřené divadelní tradice, v případě historického exkurzu to ani není možné realizovat jinak. Scéně dominuje stará opona, v orchestřišti dekorovaný Band a proměnlivý prostor, který je podle situace jevištěm, parkem, šatnou… Děj rámuje příchodem metaforické postavy Smrtky. Jean Gaspar Deburau sedí v šatně u zrcadla a smývá poslední zbytky líčidla, života. Touto scénou se celé vyprávění také uzavírá.
Z životopisných dat vybrali autoři scénáře pouze zlomové okamžiky. Pokusili se ilustrovat nejen zázemí života slavného mima, ale nahlédli i do jeho tvorby. Divák si uvědomí jeho oddanost divadlu, divákovi, jeho obětování a rozdávání se… Absurdní situace, kdy Deburau navštíví lékaře, a stěžuje si, že je na smrt nemocný, a ten ho posílá na představení do pařížského Divadla Funambules…, podtrhuje celý příběh. Lékař duší diváků je sám nemocný, a nemůže uzdravit sám sebe?
Celé představení stojí na Deburaovi, tedy Radimu Madejovi coby interpretovi. V programu odpovídá na otázku, co se mu vybaví, když se řekne Jean Gaspard Deburau… „Motýl. Křehkost…“ Právě takový je na jevišti. Nesmírně křehký v pohybu, zádumčivý, útrpný, ale vyrovnaný. Poletuje, aby potěšil.
Autoři dali velký prostor divadlu na divadle, ve velkém záběru tak máme možnost poznat herecký um mima. Pierot (Radim Madeja), Kolombína (Svatava Milková) a Harlekýn (Milan Ligač) jsou na jevišti velmi dlouho. Otázkou je, zda toho není až příliš. Živá hudba pak sklouzává do rytmu kolovrátku, dlouho se opakující hudební figury nejsou ku prospěchu představení.

Soubor obstál na výbornou, ať v epizodních rolích nebo v nosných postavách. Svůj osobitý a panovačný výraz vtiskuje Oldřich Vízner Bertrandovi. Petr Prokeš dávkuje obdiv k umělci coby novinář Jules Janin. Svatava Milková coby Kolombína je vynikající protihráčkou Pierotovi. Milan Ligač coby Harlekýn se nachází v nové poloze a nutno podtrhnout, že se mu daří zvládnout tento herecký part skvěle.
Inscenace Deburau se bezesporu zařadí k dalším životopisným titulům, nabízejícím příležitost hereckým hvězdám divadla, tentokrát Radimu Madejovi. Autoři mají prostřednictvím života hlavního umělce, co říct. Důležitý je hold a pocta nejen Deburauovi, ale pantomimě a divadlu vůbec, podobně jako v Garderobiérovi. Městské divadlo Mladá Boleslav má dobře nakročeno ve vážných titulech.

DEBURAU
Režie Pavel Khek; dramaturgie Lenka Smrčková; scéna Michal Syrový; kostýmy Agnieszka Pátá-Oldak; hudba Jakub Šafr; choreografie Svatava Milková.
Osoby a obsazení: Jean Gaspard Deburau (Radim Madeja); Odette/ Kolombína (Svatava Milková); Margot/ květinářka/ zpěvačka (Malvína Pachlová); Marcel/ Harlekýn (Milan Ligač); Jules Janin (Petr Prokeš); Doktor, Cápek 1 (Ivo Theimer); Smrt / Hadrář (Lucie Matoušková); Bertrand / Pantalone, Soudce (Oldřich Vízner); Vyvolávač, Cápek 2 (Libor Stach); Cápek 3 (Michal Kopčan); Kapelník divadla Les Funambules (Jakub Šafr); Housle, violinofon (Zbyněk Malý); Kytara, banjo (Marek Rejhon); Bicí, xylofon (David Maxa)
Premiéra 20. října 2017, Městské divadlo Mladá Boleslav

www.mdmb.cz

13.11.2017 19:11:45 Josef Meszáros | rubrika - Recenze