zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Don Juan a Faust

M. Táborský a K. Roden

autor: archiv   

Divadlo v Dlouhé uvedlo v posledních dvou reprízách inscenaci Christiana Dietricha Grabba Don Juan a Faust. Autor dává ve hře prostor dvěma silným individualitám – Faustovi a Juanovi. Na jevišti se střetávají dva svůdníci – vědy a lásky, které společně svádí pokušení. Oba dva doprovázejí sluhové Rytíř (Mefistoteles) a Leporello. V případě nastudování režisérky Hany Burešové se na jevišti setkávají rovněž silné herecké osobnosti: Faust – Miroslav Táborský, Juan – Karel Roden, Rytíř – Pavel Rímský a Leporello – Vlastimil Zavřel. Dále hrají Marie Horáčková jako Dona Anna, Tomáš Turek, Miloš Kopečný, Miroslav Hanuš, Jiří Wohanka a další.

Inscenace se díky povodním vrátila do původního prostoru, kde byla uvedena v premiéře – dříve Studio divadla Labyrint, dnes Studio Švandova divadla. Klenutá vysoká klenba, zdi obložené syrovou cihlou plně korespondují se středověkým mýtem. Autor výpravy Karel Glogr obohatil tento prostor pouze o náhrobek, římsy s kamennými závěsy, fontánkou a otoman. S jednoduchou scénou ladily střihově střízlivé kostýmy.
V této jednoduchosti plně vyčnívaly emoce příběhu. Režisérka Hana Burešová dokázala prostor v plné míře využít, včetně propadel a lávek u stropu, a hlavně přesnými hudebními motivy podtrhnout děj, ať už v dramatické či komické lince.
Postupně odhalila příběh Dona Juana, následně představila Faustovskou látku až k překřížení jejich osudů díky Doně Anně. To vše až k závěrečnému zatracení.

Celé inscenaci dominují vyrovnané mistrné výkony podpořené výrazným typologickým souladem. Např. postava Dona Juana byla umocněna zvýrazněnými konturami očí a strništěm vousů Karla Rodena. Ten hrál Juana s dokonalou živočišností a lačností. Jeho vztah k Doně Anně balancoval mezi naplněnou zamilovaností a pouhým povrchním sexem. Své soky Dona Octavia (Tomáš Turek) a Guvernéra Dona Gusmana (Miloš Kopečný) dokázal odstranit s patřičnou loveckou chladnokrevností.
Miroslav Táborský coby Faust, rovněž nalíčen ve stylu fanatického vědce, si správně zahrával s touhou po poznání mezi vírou v boha a ďábla. Až k ochutnání absolutní moci, kterou použil k umlčení Rytíře (Pavel Rímský) a k záhubě Doni Anny (Marie Horáčková).
Podobně jako Faust a Don Juan hráli Rytíř (Pavel Rímský) a Leporello (Vlastimil Zavřel). První svojí kamennou tváří a netečností podtrhoval ďábelskost, druhý dokázal neohrabaností podtrhnout všechny vlastnosti typického sluhy. Oba pak nezakryli smysl pro neloajálnost, své pány v pravou chvíli zradili.

Inscenace Don Juan a Faust opustila jeviště velmi důstojně. Není divu, že ani režisérka Hana Burešová podobně jako ostatní diváci nezakryla určité dojetí. Čas divadelní je neúprosně pomíjivý.

1.2.2004 22:02:47 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Igor Orozovič vydává album

Igor Orozovič

Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...