zvláštní poděkování
Quantcom.cz

„V uměleckém managementu nacházím vzrušení,“ říká Egon Kulhánek

Ředitel HDK Egon Kulhánek

autor: Petr Schier  

Hudební divadlo Karlín bude poslední, které se zatím nedočkalo opravy po loňských povodních. Důvodem je stavebně technický stav divadla a připravovaná celková rekonstrukce. Investice a harmonogram je schválen radou Magistrátu. Nové divadlo by mělo přivítat diváky na podzim roku 2005.
Divadlo stále hostuje v Kongresovém centru Praha. Soubor má za sebou premiéru West Side Story Leonarda Bernsteina. V režii Jana Pechy účinkují mimo jiné Roman Vojtek, Lumír Olšovský, Anna Klamo, Tereza Duchková a další. S orchestrem nastudoval Arnošt Moulík, choreografie Helena Brousková, scéna Jan Dvořák a kostýmy Jan Růžička. Premiéra 21. listopadu 2003 v Kongresovém centru Praha.

V čele Hudebního divadla Karlín stojí od ledna 2003 ředitel Egon Kulhánek. K shouwbyznysu se dostal krátce po revoluci díky taneční skupině UNO, kde působil jako manažer. Spolupracoval s interprety zvučných jmen jako např. Helenou Vondráčkovou, Jiřím Kornem, Lucií Bílou a Pavlem Vítkem.
Do Hudebního divadla v Karlíně se poprvé dostal roku 1993 jako obchodní náměstek ředitele a zároveň producent úspěšného muzikálu West Side Story. O nepředvídatelných událostech na premiéře před deseti lety hovoří jako o katastrofě. Současné nastudování se prý bude hlavně lišit v pojetí. „Hudební divadlo Karlín disponuje velkým a kvalitním orchestrem. Obsazení vznikalo z castingů a z kvasu mezi režisérem, choreografem, sbormistrem a dirigentem. Vlastně se rodil kompromis v možnostech zpěvu, tance a herectví,“ řekl Egon Kulhánek a doplnil: „West je prostě muzikál muzikálů. Doufám, že se kvalita inscenace rozkřikne.“

Po svém nástupu si samozřejmě našel čas, aby zhlédl všechna představení na repertoáru. K jejich umělecké úrovni byl prý velmi skeptický. „Prohledal jsem všechny šuplíky a skříně, a nikde jsem tu vysoce proklamovanou uměleckou úroveň nenalezl. Z mnohých oceněných inscenací, ve stavu v jakém jsem je zhlédl, mi běhal i mráz po zádech. Nejspokojenější jsem byl po zhlédnutí Chicaga.“ Upřesnil, že se u představení nerealizovali „udržovací“ zkoušky, což se logicky musí na kvalitě časem omezit. Sebelepší automobil občas také musí do servisu.
Z uměleckých plánů po zmiňované West Side Story je zatím naplánovaná Noc na Karlštejně, verze Svoboda – Podskalský – Štaidl, režie Petr Novotný. Premiéra v červnu v Nostickém paláci na Malé Straně. K dalším titulům: „Přiznám se, že nemohu mluvit o věcech, které se někam blíží, ale nejsou uzavřené a tudíž nezveřejnitelné.“
Hudební divadlo Karlín bylo považováno za první operetní scénu v republice. Nakolik se s operetou počítá do budoucnosti? Podle Kulhánka představovala opereta jistý obranný štít bývalého ředitele a byla v podstatě popelkou. „Můj předchůdce dal tomuto divadlu podtitul – První operetní a muzikálová scéna. Ve chvíli, kdy se cítil ohrožen – vytáhl první argument, že chce někdo zničit operetu v Praze.
Doba se mění a ne vše je tu na věčnost. Dle mého musíme udělat operetu s veškerým nasazením. Budeme se snažit získat interprety, kteří v operetě nevystupovali. Operetu musíme udělat se vším všudy na „plné koule“ a světově. Poté můžeme posoudit skutečný divácký zájem, který tím vyvoláme. Pokud bude nedostatečný, budeme analyzovat, zda jsme někde udělali chybu – pak si budeme moci položit otázku , co dál s operetou v Karlíně. Do té doby jsou všechny úvahy předčasné“

Někteří umělci dle slov Egona Kulhánka byli do muzikálu West Side Story angažováni na základě konkurzů. Tato otázka se v divadlech hodně diskutuje – nakolik stálé angažmá či smlouvy na představení.
„Dnešní stav je naprosto neudržitelný do počtu zaměstnanců. Musíme si uvědomit zásadní rozdíl mezi repertoárovým a seriálovým divadlem. Příliš mnoho externích spolupracovníků znamená obrovské riziko při sestavování repertoáru a opačný trend zas může vést k umělecké stagnaci souboru. Mělo by to být cestou kompromisu. Určitě se nevzdávat orchestru, zachovat kvalitní balet a company. Dále mít pár kmenových sólistů, na nichž budeme stavět, a dobrou druhou řadu. Základ a první patro bude v angažmá. Měnit budeme pouze střechu podle potřeb dané inscenace.“

Ředitel divadla má odpovědnost za celkový jeho chod. Egon Kulhánek přiznává, že raději by řešil problémy uměleckého charakteru, ale k těm se prý dostává ze všeho nejméně. „Nemohu před věcmi utéct. Řeším základní chod a rekonstrukci. Když někde něco zadrhne, musím to rozchodit. Zatím nemám standardní pracovní náplň divadelního ředitele,“ uzavírá.
Hudební divadlo Karlín se právě stěhuje do nové provizorní provozní budovy na Praze 4. Následně se předá objekt divadla stavařům. Počítá se s rekonstrukcí historické budovy a s prostory od jeviště dál. Tato část není památkově chráněná a zároveň je postavena na tekutých píscích bez jakéhokoli zabezpečení, takže půjde kompletně strhnout. Bude se měnit elevace hlediště Přibude nová technická část a celé zázemí. Kompletně se budou měnit technologie. Zároveň se budou rekonstruovat stávající prostory.

„V uměleckém managementu nacházím vzrušení v hledání nových věcí a postupování kupředu. V tuto chvíli nemám moc času chodit do divadla jako divák. Stíhám pouze některé premiéry,“ říká na závěr Egon Kulhánek.

4.12.2003 12:12:27 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 16 - sekce

HUDBA

Mezinárodní den Romů

Ida Kelarová

Paĺikerav – Děkuji
Hudební oslava dnešního Mezinárodního dne Romů z pražského Rudolfina. Letošní konc celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Sezona Opery ND a SOP vyvrcholí festivalem

Vizuál festivalu

Aktuální, interaktivní, moderní, pestrý, odvážný, český i světový - takový bude letošní ročník festivalu Opera celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Audiokniha Unesený Západ od Milana Kundery

Radúz Mácha

Vydavatelství Supraphon ve spolupráci s nakladatelstvím Atlantis po úspěšném vydání audioknih Nevědění a Směšn celý článek

další články...