zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Setkání-Setkanie ve Zlíně – ohlédnutí

Setkání-Setkanie ve Zlíně – ohlédnutí

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Takřka dvě desítky předních divadelních souborů z Čech, Moravy a Slovenska přivezlo na 21. ročník československého divadelního festivau Setkání-Setkanie ve Zlíně více než dvě desítky inscenací Sešla se tu velmi pestrá spoečnost od prominentních "národních" divadel - chybělo snad jen to pražské přes populární "labely" jako je Dejvické divadlo Divado Na Zábradlí, Divadlo Andreje Bagára z Nitry a další po amatéry (výkonem spíše profesionáy) z Prievidzy a studentská seskupení. Festival oficiálně zabírá dny mezi 17.a 21. květnem ale ve skutečnosti odstartoval již o Svatodušní neděli 15. května, kdy diváci shlédli hru Stanislava Štepka "Sláva" o životě geniálního amerického komika v podání Radošínského naivného divadla.

Během předprogramu proběhla mimo jiné také premiéra hostitelské scény - Městského divadla ve Zlíně - a sice "Mahabharáta žen", moderní ztvárnění staroindického eposu z pera indického režiséra, dramatika a spisovatele Madaveneho.

Slavnostní zahájení bylo vyhrazeno pražskému Dejvickému divadlu, které se účastní dvěma kusy a na úvod zvolilo "Zásek" v režii Ivana Trojana, tím druhým je původní hra Karla Františka Tománka "Kafka 24" v režii Jana Mikuláška inspirovaná posledním rokem Kafkova života.

První "regulérním" večerním přestavením byl v úterý 17. května "Příběh z Maconda" vycházející z Marquezova románu "Sto roků samoty", zinscenovaný Divadelm "A" a Divadelm Shanti z Prievidzy. V opačné gradaci a sice téměř na začátek nasadili organizátoři představení vyznamenané několika oceněními a bez pochyby i vrchol zlínské přehlídky, inscenaci "Slyšení" Tomáše Vůjteka, za níž stojí tým divadla Komorní scéna Aréna z Ostravy a která velmi netradičně zpracovává téma holocaustu. Také představení Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě "Deník mého otce aneb příběh opravdického člověka" Pavla Vilikovského a Miro Dacha se vrací do historie ale už té bližší, socialistické a zachází s ní poněkud odlišným způsobem. Ve druhé části mohou diváci očekávat neméně významné divadelní události, z té nejnovější historie, z doby těsně po roce 1989 čerpá "Cena facky aneb Gottwaldovy děti" Karla Steigerwalda na motivy knihy povídek Josefa Holcmana, představení Divadla F.X. Šaldy z Liberce v režii Šimona Dominika, válečné období připomíná drama Jiřího Křižana "Kdo chce zabít Sekala" uvedené na scénu režisérem Martinem Františákem v Národním divadle v Brně a na závěr to bude hra Daniela Majlinga "Labyrinty a raje Jana Amose“ Slovenského národního divadla v Bratislavě v režii Ondreje Spišáka, kde hlavní úlohu ztvárnil Martin Huba. Miroslav Huba obdrží při této příležitosti Cenu Martina Porubjaka za mimořádný přínos slovensko-českým vztahům. Další cenu, která bude na festivalu udělena, získá nejlepší původní text české divadelní hry.

Je příznačné, že ve většině uváděných inscenací, které představují to nejkvalitnější ze současné české moravské a slovenské tvorby, jsou zastoupeny silné příběhy. Příběhy ze vzdálenější i novější historie, které nás oslovují a něco objasňují, ke kterým se můžeme vztahovat. Fakt, který v současných divadelních experimentech často zůstává opomíjen. Příběh umožňuje akceptovat divadlo i na vysoké inscenační úrovni každému kdo usedne do hlediště a nejen hrstce zasvěcených nadšenců jak vyplývá i z následných diskuzí po představení.

Zlínský festvival se neodehrává jen na scénách (nebo ve venkovním stanu - šapito - určenému hlavně pro dětská dopolední představení), jeho součástí jsou odborné workshopy - mistrovské kurzy pro studenty vysokých škol vedené renomovanými odborníky - letos je to tvůrčí psaní, divadelní fotografie, divadelní management a herectví.

Veřejnost se může setkávat s významnými tvůrci během neformálních debat u kávy v programu Přijďte na kávu s.., O dramatice a dramaturgii se diskutovalo i s Petrem Pelcem, Karlem Františkem Tománkem, o plynutí času v naší hektické době a jeho zvěčnění či vyžívání s Jindřichem Streitem a Petrem Vášou, o tom, jak to chodí v uměleckých agenturách s Michalem Zahálkou a Zdeňkem Harvánkem, o postavení divadel v jiných kulturách s rumunským básníkem a překladatelem Mirceou Danem Dutou.

K odlehčení nálady přispívají hudební programy - úterní opening after party byla nazvána "Tančírek" kde si lidé poslechli hudbu a zatancovali si, na jednom z pozdních večerů vystoupí Monika Načeva a Michal Pavlíček a definitivní tečku za festivalem udělají Monika Midriaková a Patr Marek na koncertě "Monokino Kino" v sobotu 21. května ve 22 hodin.

Návštěvníkům festivalu zpříjemňují čas před každým večerním koncerty uměleckých škol na schodech Městského divadla a další všelijaké akce, různé výstavy a také např. Divadelní Restaurant Day v sobotu 21. května.

23.5.2016 23:05:53 Helena Kozlová | rubrika - Festivaly

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Festivaly

Venušiny dny 2024

Emily (Divadlo NUDE)

Pražské divadlo Venuše ve Švehlovce uvádí 22. - 28. 4. 2024 devátý ročník mezinárodního festivalu Venušiny dny ...celý článek



Časopis 16 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběh mafiána Tommasa Buscetty

První zrádce

První zrádce
Když promluvil, Cosa Nostra prohrála. Realistické vylíčení příběhu mafiána Tommasa Buscetty, j celý článek

další články...