zvláštní poděkování
Quantcom.cz

25. výročí Herecké asociace

25. výročí Herecké asociace

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Není hezčí zkratky pro Hereckou asociaci než HA. Tato slabika evokující smích k divadlu neodmyslitelně patří. HA je organizace odborová a stará se o práva herců, kteří jsou jejími členy. Jak si ale povzdechla členka prezídia Apolena Veldová, většinou si herci najdou cestu do asociace, až když se jim přestane dařit, teče jim do bot a potřebují zastání. Ti, kterým se daří, se nepotřebují sdružovat…

Předseda Jiří Hromada ocenil zázemí, které HA přináší spolupráce se společností Czech Teleaxis. Její jednatel Peter Kovarčík následně vysvětlil, že právě dobrá práce vedení Herecké asociace a dobré vztahy s ním jsou pro něj motivací k tomu, aby po jedenácti letech ještě zesiloval pomoc tuzemskému divadlu.

Na veřejnosti je HA známá především organizováním a udělováním cen Thálie, což byla ve Starém Řecku Múza veselého básnictví, komedie a pastýřů. Ceny Thálie se letos budou vyhlašovat 28. března v Národním divadle Praha a udělují se za mimořádné umělecké výkony v uplynulém roce a celoživotní přínos českému divadlu.

V průběhu odpoledne 11. února 2015 se dále diskutovalo o postavení herců z oblastních divadel. Ti to mají v porovnání s herci pražskými v jednom ohledu skvělé – můžou se opravdu plně soustředit na svou hereckou práci a můžou opravdu naplno dělat to, čemu se někdy vzletně říká „služba“ divadlu. Nejsou rozptylováni zkoušením pro zájezdová a agenturní divadla, neběhají po dabingových studiích, nevymetají castingy, ne¬účin¬kují v nekonečných seriálech. Ve filmech téměř nehrají, a když, tak malé role. A tak veškerou svou tvůrčí energii věnují svému divadlu. S tím je ovšem spojeno odměňování – které je v divadlech řízeno tabulkovými platy. Na setkání HA padla i částka: průměrný plat divadelních herců je 20 tis. Kč. Minimální mzda byla nově od 1. 1. 2015 zvýšena na 9200,- Kč za měsíc nebo 55 Kč za hodinu. Otázkou zůstává, zda tedy máme herce litovat nebo jim závidět? Pokud uvážíme, že divadelní herci mají – stejně jako učitelé – dva měsíce placených prázdnin, je jejich postavení podobné. Herci, jež jsou žádaní a mají ještě práci navíc, kteří jsou úspěšní i v jiných oborech mimo divadlo, jsou na tom nepopsatelně lépe. A to je to, co má veřejnost na očích.

A potom už se krájel dort, nožů se ujali předchozí předsedové HA Tomáš Töpfer a Václav Postránecký. Přejeme Herecké asociaci hodně úspěchů do dalších let fungování!

  • Z historie hereckých organizací
    14. srpna 1885 vznikla první HA. Předchůdkyně se jmenovala Ústřední jednota českého herectva. Jedním z předchůdců prezidentů byl Eduard Vojan. Pak následoval Svaz českého herectva od roku 1909 do února 1948. Následuje éra svazů – Svaz československých divadelníků, Svaz československých divadelních a filmových umělců, Svaz českých divadelních a rozhlasových umělců a nakonec Svaz československých dramatických umělců – SČDU, předsedkyní byla paní Jiřina Švorcová.BR>Pak přišel okamžik, kdy vznikla HA roku 1990. Byla ustavena nezávislá odborová organizace herců. U jejího založení stáli: Eliška Balzerová, Zdena Hadrbolcová, Ladislav Mrkvička, Jiří Ornest, Ivan Romančík, Svatopluk Skopal, Marian Slovák, Martin Stropnický, Marek Vašut, Ivan Vyskočil a první prezident Tomáš Töpfer.
  • Peter Kovarčík: Na poli financování kultury hrajeme tu nejvýraznější roli
    Nijak neskrývám, že herecká asociace je pro mě to nejmilovanější. Všechny podoby dramatického umění miluji. Několikrát týdně jsem v divadle, a to i v zahraničí.
  • Tomáš Töpfer: Přiznávám, že největším nepřítelem českého divadla je Zákoník práce
    Svaz českého herectva šel za panem Budilem v Plzni a říkali: „Pane řediteli, my bychom strašně rádi v neděli nezkoušeli. Samozřejmě, že se bude odpoledne a večer hrát, ale dopoledne bychom měli volno.“
    Budil odvětil: „Kterou neděli?“
    „Jako žádnou neděli,“ odpověděli mu na to.
    On si dal hlavu do dlaní a povzdechl: „Tak to je konec českého divadla.“
  • Václav Postránecký: Podařilo se nám vytvořit smlouvu s Integramem a Českou televizí
    Mě do této funkce vlastně vynesla stávka proti České televizi, která se nám snažila snížit nebo úplně odebrat reprízné. Funkci jsem vzal jen proto, že Ivan Trojan, Ondra Vetchý, Petr Kostka a celá řada dalších říkala, že mi s tím pomohou. Ukázalo se, že nikdo z nich nezůstal v prezídiu.
    Nastaly krušné chvíle, když se televizi přeci jen podařilo něco sebrat, pak se všechna ostatní média pokoušela o totéž. Nakonec to byl takový frontální útok na životní úroveň herců. Bylo to velmi těžké. Jednu chvíli jsme neměli ani na Thálii.
    Kdybych se chtěl za něco pochválit… Podařilo se profesionalizovat funkci prezidenta asociace. Uvědomil jsem si, že je vyloučeno, aby člověk v pracovním procesu, kdy hraje v divadle a má další aktivity, řídil aparát, který by měl být výkonný a produktivní.
  • Josef Středula: Moc si společnosti herců považuji
    Přiznám se, že mám takový přirozený třes před lidmi, kteří dokážou herecké povolání vykonávat. Nedovedu si představit, jak se dá Vaše profese zvládnout. Naučit se text, mít omezený rodinný život, pokud byste měli partnera, který nepracuje v této oblasti, tak se vlastně nepotkáte. Máte pracovní podmínky, které by v továrně byly neakceptovatelné. Někdy je vaše práce je nebezpečná. Musíte si chránit hlas, zrak, sluch, snažit se udržet si kondici, musíte se převtělovat do role.
    V kultuře za posledních několik let došlo k tomu, že se ponižuje vaše profese. Nedávají se peníze, vaše odměny jsou na úrovni kočovných herců, nikoliv vážené profese. Místo toho, abychom kulturní dědictví z mého úhlu pohledu podporovali a živili, tak ho nějak plánovaně a divně devastujeme.
    Dávám studentům otázky – Který je světově nejznámější odborový svaz? Málokdo to uhádne: Asociace hráčů NHL. Všichni hráči jsou povinně členy. Vědí, že v jednotě je síla. Ptám se, jaká je nejznámější česká odborová cena: Cena Thálie. Blahopřeji vám k tomu. Tím děláte pro práci herců a hereček opravdu hodně. Buďte na svou profesi hrdý. Nezapomeňte, že ne každý je po celý život v herecké práci špičkou.
  • Apolena Veldová: Podaří se to, až když umělcům teče do bot
    U vzniku HA jsem od začátku, podílela jsem se na tom v Ostravě, kde jsem byla několik desítek let v angažmá. Pro nás v těch porevolučních dobách to bylo asi automatické, že jsme založili pobočku HA v Ostravě. Podařilo se nám vytvořit kolektivní smlouvu, která se každý rok obnovuje. Za ta léta jsme probudili činnost i v jiných oblastních divadlech – Kladno, Hradec Králové, Olomouc, Jihlava. Začínáme za sebe bojovat, až když je nejhůř. Mysleme dopředu.
  • doc. Jan Burian: Vyjednávání nemusí být snadné a kormidelníků bude víc
    Působím také v Asociaci ředitelů profesionálních divadel, která má za sebou přes patnáct let. Před námi je společný strategický úkol, přiblížit se systému financování obvyklému v evropských zemích, kde demokracie funguje déle. V tomto jsme na jedné lodi, byť to vyjednávání nemusí být snadné a kormidelníků bude víc. Než se domluvíme, tak se možná budeme točit na místě, ale rozhodně ta práce stojí za to.
    V této společnosti se lecjaká sféra reformovala, někde úspěšně někdy méně úspěšně. Jediné, co dlouhodobě zaostává, je rezort kultury. Léta mluvíme o kooperativním víceúrovňovém financování divadel z více zdrojů. Do současnosti se nám nepodařilo vytvořit legislativní nástroj, aby to šlo. V některých krajích je silná politická vůle přejít na nějaký systém kofinancování divadel. Brno má rozpočet 10 miliard, z toho 1 miliarda šla do kultury. Brno jako město financuje 11 divadel, galerie, filharmonii a je už opravdu vyčerpané. V Rakousku není jediné divadlo, které by bylo financováno z jednoho veřejného zdroje. U nás všechny, asi jsme něco prošvihli.
    Zpracovali Alena Kunčíková a Josef Meszáros.

    16.3.2015 20:03:38 Redakce | rubrika - Zprávy
  • Časopis 17 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Články v rubrice - Zprávy

    Nová výzva Kašpar.Dramatik

    Martin Hofmann (Cyrano)

    Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek


    Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích

    Eliška Lásková a Petra Janečková (Pořád jsem to já)

    Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek



    Časopis 17 - sekce

    HUDBA

    Michal Horáček: Český kalendář

    Přebal alba

    Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog. Je c celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Oceněné drama Píseň jmen

    Píseň jmen

    Píseň jmen
    Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

    další články...