zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pohádky i nepohádky v Divadle Kampa

Z inscenace BLAŽENKA (Zdroj Radek Luhový)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Slyšeli jste už o souboru Cylindr? Pokud neslyšeli, a máte děti, je to škoda. Tento soubor totiž uvádí velmi milé, často interaktivní pohádky, při kterých se mohou bavit i ti nejmenší diváci. V současné době je můžete nejčastěji vidět v Divadle Kampa na pražské Malé Straně.

Občanské sdružení Cylindr vzniklo v roce 2005. Důvod byl prostý – vyzkoušet si nejrůznější divadelní žánry, hrát divadlo pro radost sobě i divákům. V čele souboru stojí herečka (a stále více i autorka a režisérka) Iveta Dušková. Ta před pár lety učila na Vyšší odborné škole herecké a se svými svěřenci už v době jejich studia vytvořila několik zajímavých projektů (Vlak, Oheň na hoře, Bar Honolulu). Důležité bylo, že mladí herci si od počátku zvykli podílet se na všech složkách inscenací - scenáristické, hudební i výtvarné.

Základ souboru tedy od počátku tvořili bývalí studenti ze skupiny I.Duškové a J.Trnky. Časem se soubor částečně proměnil, někteří herci odešli do profesionálních divadel či showbusinessu, ale Cylindr nasál některé další absolventy VOŠH. Byť profesionálové, fungují dosud amatérským způsobem (ve smyslu lásky k divadlu, kde si veškeré rekvizity a kostýmy „sponzorují“ z rodinných zdrojů). První inscenací, která v Cylindru vznikla, byla ŠKOLA MALÉHO STROMU, příběh indiánského chlapce (hrají Petra Bílková a Iveta Dušková). Scénicky jednoduše pojatý komorní příběh za živého hudebního doprovodu Pjéra La Šé´z je rodinným představením, které dojme a potěší děti i dospělé. Představitelka malého Indiána Petra Bílková je jednou z jistot Cylindru. Je totiž nejen velmi dobrou herečkou a improvizátorkou, ale také excelentní klavíristkou. Dnes už jí spousta dětí zná z dětského televizního vysílání ČT jako Klauníka Notíka. Vzhledem k tomu, že autorkou scénářů je Iveta Dušková, VESELÁ NAUKA KLAUNÍKA NOTÍKA, se z televize přesunula i na scénu. V představení, které zábavnou formou seznamuje se základy hudební nauky, děti uvidí i roztomilou slečnu Písničku alias Vandu Hauserovou. Do třetice ještě jedno hravé představení pro dvě ženy (Bílková a Dušková) – DVA KVAMARÁDI, příběhy dvou žabáků, kteří zažívají neuvěřitelná dobrodružství. Členů souboru je ovšem více, a tak se Cylindr pouští i do „lidnatějších“ projektů. Kromě obnovené premiéry OHNĚ NA HOŘE, vtipně pojatého převyprávění etiopských pohádek s využitím exotickým hudebních nástrojů, se už několik let hraje adaptace knížky Astrid Lingrenové RONJA, DCERA LOUPEŽNÍKŮ. Představení, které si vystačí s minimem scénických artefaktů (kromě stylizovaného skalního hradu tu důležitou roli hraje obrovský kus látky, která se nám před očima proměňuje ve vodu, les či skluzavku), je plné hravé fantazie a půvabných písniček. Až do příštích Vánoc si budete muset počkat na VÁNOČNÍ POHÁDKU O KAPRU KARLOVI, mapující zábavným způsobem jeho cestu po nerůznějších vodách světa, při kterých se děti seznámí s tím, jak se slaví Vánoce v nejrůznějších zemích světa, včetně Polynésie.

Nejnověji vstoupil soubor na dosud neprobádané území tanečního divadla. BLAŽENKA je sice představení pro dospělé (hrdinkou je Blaženka, kterou v podání pěti hereček sledujeme na její cestě od dětství po mateřství, silný je tu i motiv násilí na ženách v různých částech světa), navzdory tématu si však zachovává hravost a poetickou křehkost.
Tvorbu divadla Cylindr charakterizuje několik výrazných poznávacích znamení – hravost a smysl pro fantazii, pozitivní přístup k životu a schopnost zpoetizovat i sebemenší detail. Nesmíme ale zapomenout ani na výraznou hudební složku představení. Soubor aktivně vyhledává nové skladatele (mnohdy jsou zároveň interprety, kteří se účastní dění na scéně). Dalším unikátním prvkem je, že se soubor ve svých autorských dílech obrací k nejrůznějším, mnohdy exotickým kulturám. V BlaŽence právě tento prvek zahrál velmi důležitou roli k dotvoření atmosféry představení.

Je příjemné, že Cylindr se rozhodl věnovat velkou část tvorby právě dětem. Děti všeho věku berou herci jako partnery a dávají jim pocit, že se mohou představení aktivně účastnit. Kromě toho mají představení i nenásilný výchovný moment. Ať už v interaktivním „zkoušení“ dětí“, tak i v přitakání pozitivním hodnotám života.

21.2.2011 00:02:22 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Michal Horáček: Český kalendář

Přebal alba

Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog. Je c celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Sezona Opery ND a SOP vyvrcholí festivalem

Vizuál festivalu

Aktuální, interaktivní, moderní, pestrý, odvážný, český i světový - takový bude letošní ročník festivalu Opera celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek

další články...