Farma v jeskyni uvedla naposledy v letošní sezóně projekt SCLAVI
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekSCLAVI / Emigrantova píseň je jedním z prvních projektů Farmy postavený režisérem Viliamem Dočolomanským na ryze asociativním přístupu a autentické zkušenosti aktérů projektu. Jeho derniéra v letošní sezóně proběhla již tento čtvrtek 17. února 2011 od 20 hodin v pražském Švandově divadle.
Vlastní divadelní jazyk, jenž je směsicí výrazových prostředků – hlasu, těla a rytmu v hudebně-dramatické férii. To vše promítnuto na pozadí historie a mytologie a zároveň současnosti a jejího podvědomí. Esencí živelnosti, mnohovrstevnaté a metaforické scénické kompozice a mikroskopicky precizní práce s formou i obsahem projektů souboru Farma v jeskyni je představení SCLAVI / Emigrantova píseň – jeden z nejdéle hraných titulů tohoto již mezinárodně proslulého tělesa. Inscenace vychází ze starých rusínských písní, z dopisů vystěhovalcům a z Čapkovy noetické prózy Hordubal. Od svého prvního uvedení v roce 2005 si projekt vysloužil nejedno ocenění a pozitivní kritiku, a to rovněž v zahraničí.
SCLAVI / Emigrantova píseň vypráví příběh o anonymním gastarbeiterovi, který se po letech vrací z Ameriky do své vesnice na Slovensku. Snaží se začlenit zpět k tamní sociální skupině, přičemž jeho pokusy mu splývají se snahou a vzpomínkami o zapadnutí do života „tam“. Emigrant se konfrontuje s neschopností být tam, kde je, což vyústí nejen v život bez sociálních práv a ve ztrátu identity, ale také v život bez duše a vztahů. Latinské slovo Sclavi bylo ve hře příhodně použito jako paralela pro Slovany a otroky zároveň. Naráží totiž na myšlenku problematiky Slovanů, kteří jsou stále ještě ve světě považování za levnou pracovní sílu.
„Po edinburském festivalu Fringe, po Wiener Festwochen či Mezinárodním festivalu v Bogotě zpívá inscenace Sclavi nadále svou bolestnou a horečnatou píseň o emigraci. Písně a listy rusínských emigrantů, ze kterých jsme vycházeli, jsou nevyčerpatelné a nevysychající zdroje lidské zkušenosti. Nepředáváme tedy divákům jen přepracované představení s velkou energií, ale především aktuální lidský odkaz o vykořenění a emigraci, kterým v dnešním světě vlastně všichni žijeme,“ říká na okraj letošní derniéry umělecký šéf Farmy v jeskyni Viliam Dočolomanský.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Nová výzva Kašpar.Dramatik
Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Igor Orozovič vydává album
Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos
Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek