Rádoby slovník naučný jistého představení poučného
Libertin: 1. premiéra divadla Rokoko v této sezóně. Zajímavá francouzská divadelní hra, v níž hlavním hrdinou je sám velký Denis Diderot. Ten na vlastní kůži pociťuje, že napsat jediné heslo do Encyklopedie není vůbec jednoduché, zvláště, jde-li o slovo tak závažné jako morálka. K tomu je zapotřebí pekelného soustředění a klidu. Máte-li při tom pózovat jistému malíři, navíc coby akt, a tím malířem je ke všemu pěkná žena s ne zrovna čestnými úmysly, spolu s vámi sdílí obydlí rovněž vaše manželka, také jste vlastníkem jedné právě dospívající dcery, jejíž nápady horlivě podporuje její nejlepší přítelkyně s nezdolnou touhou po urychleném poznání všech doposud zatajovaných slastech života, a váš sekretář je až nesnesitelně svědomitý, pracovitý či dochvilný. Pak vy máte zaděláno na velký problém, zatímco divák se může těšit na napínavou konverzační komedii. Komedii plnou nečekaných zvratů, intrik, lásky, životních pravd, filozofie, morálky a hlavně situací, kterých jsme ve svém životě dnes a denně svědky.
Eric-Emmanuel Schmitt: současný francouzský dramatik a prozaik s dlouholetým zájmem o osobu Denise Diderota, autor této hryMatylda a Michal Lázňovští: překladateléKostýmy: viz. scénaScéna: viz. režieRežie: Jana Kališová, žena snažící se zcela pochopit autora, z něho vycházet a jemu sloužit. Velký důraz kladoucí na člověka a jeho osudy, tomu podřizující celkovou koncepci inscenace. Diváky permanentně udržující v napětí a uvolnění, pečlivě propojující závažné filozofické otázky života s řadou komických výstupů. Neopomíjející jistý „trend letošního léta“- tedy nahotu na jevišti. S ní ovšem velmi funkčně nakládající s decentností užívanou, nikterak nešokující ani nepobuřující, velkých efektů se nedožadující, ba naopak zcela přirozeně zde působící. Pokud jde o celkovou délku představení, zvláště v druhé polovině, málo škrtající. Spolupracující se scénografem Miloňem Kališem a kostýmním výtvarníkem Janem Růžičkou vycházejících při své práci z doby, v níž se děj odehrává, z jednoduchosti a praktičnosti, čímž velmi pomáhají samotným aktérům a v neposlední řadě též v sále přítomným divákům. Žádné zbytečné rekvizity a složité dekorace, žádná dezorientace. Velmi pečlivě pracující s každým jednotlivým hercem jehož neomylně dovádí k sobě předem zcela jasně vytyčenému cíly. Ve výsledku tak vytvářející něco natolik nelehkého jako je kvalitní divákům zcela srozumitelná konverzační komedie plná chytrého, inteligentního humoru.Herci: v tomto případě muži a ženy na jevišti usilovně spolupracující, příběh osobitým způsobem lehce a s radostí interpretující, diváky k smíchu, kde je za potřebí též k myšlenkovým pochodům nutící, nikterak neexhibující, ale naopak režijní pokyny jakož i autorovu předlohu plně ctící, civilním, přirozeným dojmem působící, výkonů vyrovnaných, pochvaly zasluhujícíDiváci: lidé sort rozličných, zpravidla vstupenky si kupující, v hledišti sedící, herce a představení dnes velice pozorně sledující, tentokrát v závěru mohutně tleskající a plni dojmů divadlo opouštějícíDenis Diderot: francouzský osvícenský filozof, spisovatel, kritik a estetik, hlavní postavou hry jsoucí, Jiřím Štěpničkou bravurně ztvárněn,Anna Dorothea Therboucheová: pruská malířka, v roce 1768 část svého pobytu v Paříži u Denise Diderota trávící, zde Marcelou Peňázovou dobře hránaBarronet: Diderotův sekretář neustále jej do práce nutící- Jan Holek ještě za zmínku stojícíOdborný výklad některých neodborně popsaných pojmů: viz. encyklopedie (např.Diderot) či jiný naučný slovníkDetaily či podrobnější popis: viz. osobní návštěva představení Libertin v divadle Rokoko
reklama
HUDBA
Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek
další články...
OPERA/ TANEC
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa celý článek
další články...
LITERATURA/UMĚNÍ
Maratónec
Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále celý článek
další články...