zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Venuše ve Švehlovce zve na inscenaci Pobyt

Pobyt (Dočasná Company)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V neděli 18. února 2024 se v žižkovském divadle Venuše ve Švehlovce odehraje repríza debutové celovečerní inscenace Jana Razimy s názvem Pobyt. Dílo za pomoci pohybového slovníku současného tance, fyzického divadla a výrazné vizuality zpracovává téma existencialismu. Pobyt uvádí mladý kolektiv Dočasná Company. Pro Razimovu tvorbu je, kromě silné vizuální stránky a volby aktuálních společenských témat, typický výběr výrazných interpretačních osobností a jinak tomu není ani u Pobytu. Na jevišti diváci uvidí Michaelu Dzurovčínovou, Šárku Říhovou, Andreje Lygu a Tomáše Pražáka. Jedná se částečně o nové obsazení performerů, v tomto složení měli diváci možnost představení vidět pouze jednou na podzim loňského roku.

Tematicky inscenace pracuje s existencialismem, s pocity bezmoci a osamocení. Choreograf se pro tvorbu inspiroval v knize Alberta Camuse Mýtus o Sysifovi, ale také osobní zkušeností. „První myšlenky projektu se začaly rodit v době covidové pandemie. Mýtus o Sisyfovi byl pro mě vstupní branou k celému tématu existencialismu”, upřesňuje Razima, který byl právě během covidových lockdownů uprostřed magisterských studií choreografie na HAMU. „Najednou jsem neměl jak tvořit. Vše bylo tak marné a absurdní, existencialismus mě začal pohlcovat - nebylo jiné cesty, než o tom všem vyprávět skrz choreografii. Divák motiv Sisyfa může poznat v hned několika částech inscenace, ale od určitého bodu jsme se zabývali existencialismem jako takovým. Vystihnout ale pravou podstatu bylo velmi náročným úkolem. Ještě nikdy jsem v procesu tvorby tolik původního materiálu nevystřihl. Odhaduji, že tak 80% vymyšleného materiálu šlo v průběhu zkoušení pryč.”

Choreografie vznikala po dobu dvou let od léta 2020, její premiéra se uskutečnila v květnu 2022 v PONCI. Pro tanečníky je interpretace tohoto díla výzvou jak mentální, co se týče zpracovávání náročných filozofických otázek, tak fyzickou, což potvrzuje tanečnice Michaela Dzurovčínová slovy: „…pracujeme s pohybom, ktorý vyzerá fyzicky nenáročne, hoci sa častokrát dostávame do extrémne náročných polôh. Honzové choreografie ma stále nútia prekračovať svoje možnosti, strachy a pohodlie, vďaka čomu mám možnosť profesijne rásť a posúvať sa.“
Přímo pro choreografii vznikla autorská hudba – vytvořil ji Michael Andrew Burt, rodák z Ameriky a absolvent katedry skladby HAMU. Pro kompozici se mimo jiné inspiroval zvuky přírody, ve skladbě použil např. zvuk kácení stromů či borcení ledovců.

12.2.2024 12:02:28 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Zveme ...

Bubeníček International Ballet Gala

Jiří Bubeníček (Foto: Nadina Cojocaru)

Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio ...celý článek



Časopis 22 - sekce

DIVADLO

Franz Kafka – 100 let

Piš, Kafka, piš!

Piš, Kafka, piš!
Franz Kafka a jeho dílo s groteskní nadsázkou a humorem. Zachycením pozadí vzniku originál celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Nové realismy

Expozice Nové realismy (Foto: Jan Kolský)

Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv celý článek

další články...