zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Agháta Christie v Damúze?

Arnošt Goldflam: Agátománie

  

Studio Damúza uvedlo v premiéře 12. dubna 2002 aktovku Arnošta Goldflama Agátománie. Počet kyticí při děkovačce plně odpovídal složení realizačního týmu, který byl až na hudební spolupráci ryze ženský. Pod vedením režisérky Marty Ljubkové účinkovaly Karolína Rottová a Paulína Böhmerová. Scéně dominovalo čtvercové plátno s několika průlezy, které ve hře znamenitě fungovaly. Další součástí scény byly dvě židle s opěradly ve tvaru sedící postavy, které do sebe navzájem zapadaly, vše z návrhu Petry Vykoukalové.

Goldflamův text je sám o sobě velmi silný. Zpracovává téma lidské stádnosti a individuality. Vedle sebe žijí dvě sousedky. Jedna, která má ráda své pohodlí, a pravděpodobně se živí prostitucí. Druhá je naopak nerada sama, a pomáhá druhým. Její náklonnost k lidem se promění ve vznik pomyslné sekty, kultu.



Režisérka Ljubková pracovala s oběma postavami výborně. Každou nechala vyprávět nejdříve o sobě, postupně došlo na odkrytí jejich společného příběhu. Případnou monotónnost rozbíjí nápaditými přesuny na scéně a pomyslným dialogem. Využívá projekce, při níž jsou s nadsázkou ilustrovány stoupající davy příznivců první protagonistky, nejdříve fronty lidí, dále kolony aut až po nudistické davy u táboráku.

Obě herečky přistoupily ke ztvárnění postav osobitým způsobem. Představitelka „Agáthy“ byla daleko více přirozenější, dobře si poradila s přerodem, kdy prostá a přirozená dobrosrdečnost se přeměňuje ve svatou vypočítavost. Moment, kdy čtvercový objekt na scéně funguje jako model zrcadla a průřezy v něm, využívá jako svatozář vytvořenou z přehozeného prostěradla, je působivý.
Naopak představitelka První dámy, hrála místy nepřirozeně až křečovitě. Poradila si s pasážemi, kdy popisuje styl svých upozornění, samozřejmě anonymním.

Inscenace i při využití místních syrových scénických prostředků (světel a hudby) určitě v Damúze nezapadne a můžeme ji doporučit. Nemyslete, pokud půjdete na představení s tím, že uvidíte další variaci na Agáthu Christí, tak nebuďte zklamáni, byť o určitý druh detektivky nepřijdete.
Arnošt Goldflam: Agátománie Režie a úprava Marie Ljubková, výprava Petra Vykoukalová. Hrají Karolína Rottová a Paukína Böhmová.
Premiéra 12. dubna 2002 ve studiu Damúza.

30.4.2002 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 24 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Recenze

Proč bychom se netěšili na Smetanu s nadsázkou?

Andrea Zelová a Libor Matouš (Proč bychom se netěšili...)

Roku 1824 se narodil český významný hudební skladatel Bedřich Smetana. Rok 2024 - Rok české hudby se věnuje pr ...celý článek



Časopis 24 - sekce

HUDBA

Michal David – žít tak, jak se má

Michal David – žít tak, jak se má

Úspěšný zpěvák, hitmaker, hudebník a bavič si žije dobře a spokojeně, jak si na počátku své kariéry předsevzal celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 24. týden

Enid

Kafka (4/6) - Úřad
Jeden z největších spisovatelů 20. století ve víru tvorby, lásky i vnitřních démonů. Pre celý článek

další články...